Lasa-te de texte cand conduci!


Lasa-te de texte cand conduci!
© Shsphotography | Dreamstime.com - Stop Texting Icon Sign
Poate credeti ca acestea sunt texte, dar sunt statistici: unul din 5 soferi intra pe net in timp ce se afla la volan... Ei bine, eu nu sunt unul dintre ei, din simplul motiv ca n-am vrut sa-mi pun net pe mobil.

Dar sa fiti siguri ca nu internetul este singurul vinovat pentru accidentele cauzate de folosirea telefonului la volan. Cautarea unei persoane in agenda telefonului, citirea unui sms sau pur si simplu vorbitul la telefon in timp ce conducem, toate acestea conduc la 23% din numarul anual de accidente, conform Traffic Safety Facts.

Cand sunt singur in masina si ma suna cineva, daca pot sa opresc fara sa incurc traficul, trag pe dreapta si vorbesc. Daca sunt cu familia in masina, las telefoanele in locul pentru pahar dintre scaune si o rog pe Daria sa raspunda. Daca este cineva cunoscut, ii spune ca sunt la volan si eventual imi zice despre ce este vorba. Daca este o persoana necunoscuta, ii spune Daria ca acum conduc si voi suna eu mai tarziu, cand ma opresc.

Asta sunt eu, dar nu intotdeauna sunt eu soferul :) Mi s-a intamplat sa merg la tara cu un verisor mai tanar, foarte atasat de tehnologie si de "unicitate". Avea un smartphone personalizat si masina tunata pe gustul sau. Frumoase amandoua, mi-au placut si mie. Cat timp a avut mobilul la incarcat, mi-a placut stilul lui de conducere si am apreciat faptul ca era foarte atent la volan. Eu la varsta lui nu aveam aceeasi experienta si ma gandeam sa-l felicit. Din pacate, s-a incarcat telefonul si s-a conectat la net. Brusc, drumul a inceput sa fie presarat cu "fluieraturi admiratoare", "clipoceli" si alte sunete cu care-si personalizase e-mail-ul, chat-ul sau sms-urile.

Cand am vazut ca butoneaza din mers si raspunde la e-mail-uri, mi-a venit rau. I-am zis sa traga pe dreapta ca sa iau un pic de aer. A oprit, dar in loc sa raspunda a venit sa vada daca ma simt bine. I-am zis ca da, sa mearga in masina ca vin si eu in cateva minute.

Am revenit, el probabil ca raspunsese ca nu mai poate butona pe moment, asa ca pentru o scurta perioada a fost liniste. Pe urma cred ca l-au apelat altii si a reinceput butonatul. Iar mi s-a facut rau, iar am oprit si tot asa pana, eu asteptandu-ma sa se prinda ca "imi venea rau" de cate ori butona pe mobil.

Daca am vazut ca este prea prins in conversatii, i-am trimis si eu un sms... Don't text and drive!

Don't text and drive!
© Sebast1an | Dreamstime.com - Text And Drive Photo
De data asta a fost el cel care a tras pe dreapta si m-a intrebat cum de inainte nu mi-a fost rau, desi mergea chiar mai repede.

I-am spus este periculos sa raspunda la e-mail-uri in timp ce conduce, acesta fiind motivul pentru care mi se face rau. A zambit neincrezator si i-am zis ca nu vreau sa-l vad printre cei 23% dintre soferii care au produs accidente in timp ce foloseau telefonul mobil. Am adaugat ca daca el nu constientizeaza, imi vine si mai rau cand ma vad in masina lui, pe scaunul mortului.

Pentru ca incerca sa raspunda ceva de genul "Exagerezi, mie nu mi  se poate intampla", i-am spus scurt ca in niciun caz nu este unic asa cum se crede, pentru ca 77% dintre tinerii trecuti de 25 de ani se cred in stare sa scrie e-mail-uri si sms-uri in timp ce conduc. I-am mai zis ca este singurul copil la parinti si de aceasta unicitate ar trebui sa aiba cea mai mare grija, mai ales ca Romania este in topul european al deceselor rutiere.

Cred ca am fost dur sau poate l-au marcat cifrele seci. A cazut un pic pe ganduri si am profitat de moment ca sa-i cer telefonul. Am cautat dupa cuvintele cheie "youtube don't text and drive experiment  Toyota" si l-am pus sa-mi promita ca urmareste link-ul cand ajungem, fiind vorba despre aproape 18 minute necesare vizualizarii.



Am ajuns la tara, nici nu mai stiu care era scopul si durata vizitei, dar la intoarcere nu s-a mai conectat la net de pe mobil. A aparut in peisaj si un handsfree, pe care-l avea dar nu-l folosea. L-am intrebat daca a vazut filmul si mi-a confirmat.

Dupa un moment de tacere, mi-a spus cum s-a convins sa renunte la butonatul la volan.

- Roxana (Ciuhulescu) butoneaza mai repede decat mine si conduce de mai mult timp. Daca ea a reusit sa faca accidente pe un traseu "de joaca", m-a convins. Pe un drum de tara, in care-ti poate sari in fata masinii un copil sau un animal domestic, sansele sa faci accident sunt mult mai mari.

Mi-a multumit pentru avertizare, eu i-am multumit pentru drumul de intoarcere si sper ca-si aminteste mesajul de fiecare data cand conduce.

Don't text and drive
© Rnl | Dreamstime.com - Don\'t Text & Drive! Photo
Particip cu acest articol la SuperBlog 2014, raspunzand provocarii lansate de Toyota.
Toyota
Spor calator, fara net la conducator!

Etichete: , , , , ,